הוצאת היתרי בנייה: איך נראה התהליך

הבית הוא המקדש שלכם! אל תתפשרו על ספקים זולים בלי ניסיון!

היתר בניה הינו אישור הניתן כאשר אדם מבקש לבנות מבנה חדש או לבצע שינויים במבנה. את האישור מעניקה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברשות בתחומה ממוקם הנכס, לאחר תהליך הוצאת היתר בנייה. ההיתר הוא אישור ספציפי המוגבל בזמן, הנועד לאשר את אותן פעולות ספציפיות העולות בבקשה. הוא תקף ל-3 שנים שלאחריהן יש להאריך את תוקף היתר הבנייה במידה ועולה צורך בשינויים נוספים.

השלבים החשובים בהוצאת היתר בניה

כעת כשהבנו מהו היתר בניה נבין מהם השלבים בתהליך הוצאת ההיתר;

  • מידע על הנכס – השלב הראשון הוא הגשת בקשה לוועדה המקומית לתכנון ובנייה, למידע על הנכס או הקרקע המדוברת. על המידע שיתקבל, תבוסס בקשת ההיתר. המידע יכלול נתונים כמו השטח הרשום, מי הם בעלי הזכויות על הקרקע או הנכס עצמו, בעלי זכויות סמוכים, מפות ושרטוטים, מספר גוש וחלקה ועוד.
  • הכנת הבקשה – טרם הוגשה הבקשה להיתר יש להכין אותה באופן יסודי ככל האפשר; גיבוש תוכנית הבנייה המשקפת את השינויים המבוקשים, אישורים מאנשי מקצוע, רישום זכויות, שרטוטים ומפות, חתימה של כל בעלי הזכויות הרלוונטיות ועוד.
  • הגשת הבקשה – כעת לאחר שכל המסמכים הנדרשים נאספו, הגיע הזמן למלא את טופס הגשת הבקשה להיתר, אותו תקבלו מהרשות המקומית הרלוונטית לנכס. לאחר מילוי הטופס וצירוף המסמכים הנדרשים, יש להגיש הכל לוועדה המקומית שכעת, תבצע בדיקה מקיפה.
  • בדיקה מקיפה של הבקשה – הוועדה המקומית תבצע בדיקה אדמיניסטרטיבית במטרה לוודא שהבקשה אכן כוללת את כל המסמכים הנדרשים. מהנדס הוועדה יבצע עריכה של אגרת הבנייה, כאשר התשלום עומד לרוב על 20% מהאגרה שנקבעה. לאחר מכן, יועבר התיק לדיון בוועדה.
  • אישור הבקשה – על הוועדה להציג תשובה למבקש ההיתר בתוך 90 יום לכל היותר במסלול רגיל, ובתוך 45 יום במסלול המקוצר. מגיש הבקשה יקבל אחת משלוש תשובות:

 

  • אישור הבקשה ומתן היתר בניה
  • דחיית הבקשה ומתן זכות להגשת ערעור
  • אישור הבקשה ומתן היתר בתנאים שונים אותם מכתיבה הוועדה

 

  • מימוש – כעת כשהיתר הבניה סוף סוף התקבל, אפשר לצאת לדרך! אלא שקודם לכן, יש להשלים מספר שלבים נוספים כגון תשלום היטל השבחה, השלמת מסמכים על פי בקשת הוועדה ועוד. ברגע שהושלמו כל השלבים, ניתן להתחיל לבצע את פעולות הבנייה על פי החוק.

האם כדאי לנהל את התהליך באופן עצמאי?

ניתן לנהל את תהליך הוצאת היתר בניה באופן עצמאי, אך ההמלצה היא תמיד להיעזר באיש מקצוע המתמחה בכך. זהו אדם שלמד והתמחה לעומק בתהליך, כך שיוכל להבטיח התנהלות חלקה ומהירה שלו ללא כל עיכובים וכמובן, ללא הוצאות מיותרות.

מדובר בתהליך ארוך וסבוך אשר עלול להסתבך אף יותר, בתום לב! מסמכים חסרים ולא ברורים, תיאורים מעורפלים ועוד. איש המקצוע יוודא שכל שלב יתבצע על הצד הטוב ביותר, ללא סימני שאלה ועם תוצאה ברורה לטובתכם.

אז מה היה לנו בכתבה:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!